Bestaat een suikerverslaving?

05-01-2020

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat suiker een verslavende werking heeft, maar dat neemt niet weg dat veel mensen die stoppen met het gebruik van suiker geen effecten merken. We beschreven de tien meest voorkomende klachten die kunnen ontstaan wanneer je stopt met toegevoegde suikers.

 

Klachten bij het minderen of stoppen van toegevoegde suikers wisselen nogal van persoon tot persoon. Sommigen ervaren enkel hoofdpijn, anderen voelen zich kiplekker. Laat het je dus niet tegenhouden wanneer je overweegt om te minderen of zelfs te stoppen met toegevoegde, geraffineerde suikers. TIP: Bouw wel rustig af, het lichaam moet wel even wennen.

 

1. Hoofdpijn

De meest voorkomende klacht die mensen zeggen te ervaren wanneer zij stoppen met het eten van toegevoegde suikers, is hoofdpijn. Het lichaam is niet gewend om veel minder suiker binnen te krijgen. Het is daarom belangrijk om af te bouwen zodat je lichaam kan wennen.

 

2. Honger

Het lijkt alsof je bijna continu honger hebt. Het lichaam gewend is gewend meer suiker binnen te krijgen en vraagt daar tijdens de eerste dagen continu om. Een stuk fruit kan helpen. Hier zitten geen geraffineerde, maar fruitsuikers in, evenals extra vitamines, mineralen en vezels. Daarnaast zit fruit vol antioxidanten, die vrije radicalen opvangen en zo schade aan je cellen voorkomen.

 

3. Misselijkheid

Het kan zijn dat het lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie, waardoor je misselijkheid kunt ervaren. Vaak duurt dit niet langer dan een aantal dagen.

 

4. Stemmingswisselingen

Hoofdpijn, honger, misselijkheid, vermoeidheid: door alle klachten die kunnen optreden bij het minderen van suiker, kan het zijn dat je wat meer prikkelbaar bent en stemmingswisselingen ervaart.

 

5. Vermoeidheid

Het lichaam is gewend geraakt om energie te halen uit suiker. Wanneer je de meeste suikers weglaat, moet de energie ergens anders vandaan worden gehaald. In plaats van koolhydraten, gaat het lichaam vetten verbranden voor energie. Eet daarom voldoende voedsel met vetten wanneer je mindert met suiker.

 

6. Obstipatie

Doordat de darmen ander voedsel moeten verteren dan zij gewend zijn, kan het zijn dat de darmen hier anders op reageren. In plaats van koolhydraten, zijn er meer vetten te verwerken. Het is daarom belangrijk om genoeg water te drinken en veel vezelrijk voedsel te nuttigen, zoals groente en fruit.

 

7. Kramp en stijve spieren

Tijdens de eerste dagen zonder toegevoegde suikers, moet het lichaam hard werken om zijn afvalstoffen kwijt te raken. Dit werkt als het ware als een ‘detox’. Het kan zijn dat hierbij wat extra mineralen verloren gaan, zoals magnesium. Dit kan kramp en stijve spieren veroorzaken.

 

8. Slechte adem

Wanneer je helemaal geen suikers meer binnenkrijgt, raakt je lichaam in ketose. Het lichaam gaat meer vet verbranden, waarbij afvalproducten via de adem vrijkomen die enigszins naar aceton ruiken. Belangrijk om te weten is dat het lichaam koolhydraten nodig heeft om vet af te breken. Dit is waarom een volledig suikerarm dieet niet aan te raden is.

 

9. Zweten

De afvalstoffen komen via de adem naar buiten, maar ook in de vorm van zweet. Het is dus mogelijk dat je meer gaat zweten wanneer je mindert met suiker.

 

10. Onrustige huid

Doordat je lichaam de afvalstoffen uitzweet, kan het zijn dat je huid hierop reageert in de vorm van bultjes, kleurverandering of een droge huid. Deze klachten gaan vrij snel en vanzelf weer over.

 

Bron: gezondheidsnet