Ook in 2020 weer een Goudse Singelloop!

10-02-2020

Na de jaarwisseling is het tijd voor serieuze goede voornemens! Het goede voornemen van Fysio Boelekade is om de Goudse Singelloop nog serieuzer te nemen. Daarom zullen we belangstellenden en trouwe deelnemers de komende maanden van interessante informatie rondom hardlopen voorzien. Zodat je goed voorbereid aan de start staat in september!


Je hebt niet veel nodig om te beginnen met hardlopen en kunt op ieder moment starten wanneer je wilt. En daarvoor is het nooit te laat! Kun je wel nog wat tips gebruiken om te (blijven) hardlopen? Deze gaan je helpen:
 

  1. Goede schoenen.
    Laat je adviseren wanneer je hardloopschoenen gaat kopen. Bereid je erop voor dat het wat kan gaan kosten, maar goede schoenen kunnen je onnodige spierpijn en ander lopers leed besparen. Maar kies vooral een schoen welke lekker loopt en dat is niet per se de duurste!
  2. Warming-up en cooling-down.
    Om blessures te voorkomen is het verstandig om een paar minuten stevig te wandelen voordat je gaat hardlopen. Doe na de training hetzelfde om je lichaam bij te laten komen.
  3. Bouw langzaam op en luister naar je lichaam
    Beginnende hardlopers gaan vaak de fout in door te snel te veel te willen. Start met korte trainingen en wissel het rennen af met stevig doorwandelen. Bepaal aan de hand van hoe je je voelt of je toe bent aan het lopen van langere afstanden. Ontwikkel je toch klachten, dan helpen we je graag met advies op maat!
  4. Begin zonder hardloopmaatje
    Natuurlijk is het gezelliger om met iemand samen te lopen en het zorgt voor een stok achter de deur. In het begin is het echter belangrijk om je eigen tempo een basisconditie op te bouwen; daarna kun je op zoek gaan naar iemand van hetzelfde niveau.
  5. Varieer in routes
    Soms een ander rondje rennen houdt het niet alleen leuk voor jezelf, het zorgt er bovendien voor dat je minder kans hebt op blessures. Wegen en paden lopen namelijk vaak bol zodat er geen water op blijft staan, wat je voeten ongemerkt kan overbelasten.
  6. Maximaal drie keer per week
    Het is belangrijk om je lichaam tussen de trainingen door voldoende tijd te gunnen om te herstellen. Neem in het begin telkens zo’n drie dagen rust, na verloop van tijd kun je dit inkorten tot één of twee dagen.
  7. Doorzetten
    Slecht weer, geen zin of een 'belangrijke' afspraak: je motivatie kan na een tijdje afnemen. Stel een doel voor jezelf en houd vol. Heb je pijn tijdens of na het rennen? Neem dan een rustdag om het hardlopen erna weer op te pakken.

 

AANMELDEN VOOR DE GOUDSE SINGELLOOP KAN BIJ ONZE PRAKTIJK VIA:

singelloop@fysioboelekade.nl

 

Bron: https://www.nu.nl/advertorial/advertorial-samengezond/6005760/7-onmisbare-tips-voor-beginnende-hardlopers.html?redirect=1 dd. 6-2-2020